Over Fien
Ik neem je heel graag mee in mijn persoonlijk verhaal.
Als enthousiaste, creatieve kinderpsychotherapeute ben ik heel trots dat ik kinderen, jongeren, volwassenen en gezinnen mag helpen.
Hoe ik naar de wereld kijk?
Door een positieve, geelkleurige, realistische, optimistische, oplossingsgerichte bril.
Van de wereld een betere plek maken voor elk kind? Daar probeer ik ook mijn ' grote lading' happy steentjes bij te dragen.
Ik neem je graag mee op mijn pad:
Iedereen heeft er nood aan én baat bij om over zijn of haar gevoelens te leren praten.
Als een kind niet aan de slag gaat met wat er binnenin afspeelt, kan dit zich uiten in onder andere woedeaanvallen, neerslachtigheid, opstandigheid en onzekerheid. Dankzij een ouder of een andere begeleider leren kinderen om hun gevoelens te verwoorden. Kinderen moeten gestimuleerd en aangemoedigd worden om zelf zaken aan te pakken en op te lossen zodat ze zich verder kunnen ontwikkelen tot unieke personen. Het is dus heel belangrijk dat ze loskomen van de ouder om zelfvertrouwen op te bouwen.
Naast de thuissituatie is ook de schoolsituatie een minimaatschappij voor kinderen en jongeren. Meer dan ooit merken we dat het samenleven in een maatschappij een grote uitdaging is. Om die reden kunnen zowel ouders, leerkrachten als andere zorgverleners het therapeutisch materiaal samen met het kind of de jongere toepassen.
Mijn technieken helpen om opnieuw naar de basis te gaan van verbinding. Op die manier leer jij het kind beter begrijpen én leert het kind zichzelf beter begrijpen.
Happy minds, happy life!
Voor mijn zaak koos ik heel bewust voor de naam TherHappy. Bij het woord ‘therapie’ voel ik vaak een negatieve lading, terwijl we ons net focussen op een aanpak waardoor je je nadien weer beter voelt.
Ik wil dus echt de focus leggen op ‘happy minds, happy life’!
Vroeger kocht ik zelf heel wat verschillende technieken aan om te gebruiken in mijn sessies, maar ik merkte dat ik er steeds zelf aanpassingen aan deed. Het duurde dan ook niet lang vooraleer het idee kwam om zelf producten te ontwikkelen.
Mijn grootste sterkte is mijn creatief en overactief brein, tegelijkertijd ook heel uitdagend binnen het zelfstandige leven. Mijn cliënten zijn steeds mijn grootste inspiratiebron.
Ik ga in elke sessie met mijn methodieken aan de slag. Ik merk bij kinderen dat ze zich hierdoor veel beter kunnen uitdrukken en dat ze een gigantische groei in zelfinzicht maken.
Kinderen stonden steeds centraal in mijn leven
Het zorgen voor kinderen werd mij met de papfles meegegeven, want ik groeide op in de kinderopvang van mijn mama en hielp steeds waar nodig. (zie foto, met mijn geel/rode trui, rechts onderaan).
In het secundair onderwijs kon ik mij helemaal niet vinden in de algemene vakken en daarom schakelde ik over naar de zorgende richting ‘jeugd- en gehandicaptenzorg’. Die richting was op mijn lijf geschreven. Ik leerde het vak psychologie kennen en behaalde steeds uitstekende resultaten voor dit vak. Na het secundair onderwijs volgde ik de bacheloropleiding toegepaste psychologie met afstudeerrichting klinische psychologie.
Mijn eindwerk ging over het thema productontwikkeling en had als titel ‘Al spelend leren reflecteren’. Toen al ontwikkelde ik een koffer met vier technieken waarbij kinderen op mijn stageplaats al spelend leerden spreken over wat er zich binnenin afspeelt. Na deze bacheloropleiding ging ik aan de slag als opvoedster in een centrum voor kinderen en jongeren met een verstandelijke en/of fysieke beperking. Ondertussen startte ik met een deeltijdse opleiding creatieve therapie en kwam er later nog een coördinerende functie in een buitenschoolse opvang op mijn pad. Ook deze job gaf mij enorm veel kansen om kinderen nog beter te begrijpen en ouders en begeleiders van kinderen te ondersteunen.
Droomjob
Hierna specialiseerde ik mij nog vier jaar in het psychotherapeutisch veld met nog een specialisatiejaar kind- en jeugdpsychotherapie er bovenop. Ik ging ook deeltijds aan de slag als psychologisch consulente en creatief kindertherapeute in een groepspraktijk. Ik bouwde mijn zelfstandige uren op, liet de coördinerende functie los en vulde mijn agenda aan met uren in het Centrum voor LeerlingenBegeleiding. Daarna schoolde ik mij nog een jaar bij binnen de prenatale psychologie. Dit theoretische jaar gaf mij heel wat inzichten om nog meer tot kinderen hun kern te komen en hun gedrag nog beter te begrijpen.
Na 8 jaar nam ik afscheid van de groepspraktijk en maakte mijn volgende droom waar: een eigen praktijk.
Op dit moment werk ik voltijds als kinderpsychotherapeute in mijn eigen praktijk, docente bij de Academie Integratieve Humanistische Psychotherapie (kind- jeugd specialisatiejaar), supervisor en ontwikkel ik nieuwe therapeutische tools, wat mij betreft een echte droomjob!